www.bagerielever.blogg.se

Att ta ställning
Det är något är väldigt viktigt för mig. Andra kan gnälla och klaga på saker, men även om de klagar så gör de inget åt problemet. För mig är det viktigt att göra vad jag kan. Jag sitter som sekreterare i min ungdomssektion och som nöjesansvarig i elevkåren. Det är två poster jag tagit på mig eftersom jag anser att det är på så sätt jag kan förändra saker och ting till det bättre. 
 
Utöver detta finns det en rad andra saker man kan göra. Jag är positiv till organdonation och kommer att ge blod från den dag då jag fyller 18, om jag har möjlighet. Jag menar, javisst är det kanske lite obehagligt att göra det och ja, det kanske kommer att vara jobbigt. Men vad är det obehaget jämfört med obehaget en person som behöver blodtransfusioner går igenom? Eller jämfört med obehaget som anhöriga som just förlorat en närstående känner? Om jag har möjlighet kommer jag att ge blod eftersom jag anser att mitt lilla obehag under givningen är en fis i rymden jämfört mot andras lidande och om jag kan hjälpa till att rädda liv så är det klart att jag vill det.
 
Det finns andra saker med. Jag är till exempel medlem i röda korsets ungdomsförbund och är även medllem i WWF. Allt det här gör jag för att jag tycker det är viktigt att ta ställning till vad man tycker om saker och ting. Det gäller inte bara välgörenhet, utan även annat. Klagar man på Sveriges politik till exempel, ja men gör nåt åt det då! Bli politiskt aktiv, alla kan göra något, även om det inte alltid känns så. Bli medlem i ett parti vars ideologi du stödjer, redan det är en bra början. Med detta inlägg vill jag uppmana alla till att tänka en extra gång innan ni klagar på något som ni inte ens försökt göra något åt!